Hoe efficiënt is gebruik van zwaailicht en sirene?
Een onderzoek uitgevoerd door het NIPV (Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid) toont aan dat hulpdiensten met optische en geluidssignalen sneller ter plaatse zijn dan gewone weggebruikers. Tegelijkertijd is er een groter risico op een ongeval met een hulpverleningsvoertuig.
Het onderzoek van het NIPV omvatte zowel een literatuurstudie als een praktijkonderzoek. Voor het praktijkonderzoek werden dashcambeelden gebruikt om data te verzamelen tijdens oefenritten van verschillende hulpdiensten. Uit het onderzoek blijkt dat alle hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance) met sirene en zwaailicht sneller ter plaatse zijn dan gewone weggebruikers, vooral binnen de bebouwde kom. Het effect van het gebruik van geluids- en lichtsignalen neemt af buiten de bebouwde kom en is het kleinst op de snelweg.
Tijdswinst vooral in bebouwde kom
Een rit met zwaailicht en sirene levert binnen de bebouwde kom bijna altijd tijdwinst op, met een kans van 60 procent op een tijdwinst van minimaal 1 minuut per gereden kilometer. Buiten de bebouwde kom en op de snelweg neemt deze kans af tot respectievelijk 30 procent en 10 procent.
Handig hulpmiddel
Op basis van deze bevindingen hebben de onderzoekers een afwegingskader opgesteld dat de hulpdiensten kunnen gebruiken om te bepalen of het gebruik van signalen gerechtvaardigd is in verschillende situaties. Dit afwegingskader dient als een waardevol hulpmiddel om de veiligheid en efficiëntie van hulpdiensten op de weg te verbeteren.
Bron: NIPV