Skip to content Skip to footer

Barbizon Palace overtreft alles, ook als het gaat om ontruimen

Vijfsterrenhotel NH Collection Barbizon Palace is met zijn 274 kamers – waaronder enkele met houten balken en gewelfde plafonds uit de zeventiende eeuw – niet alleen een droom maar ook een uitdaging als het gaat om brandveiligheid, bedrijfshulpverlening en ontruimen. Hoofd technische dienst en Hoofd bedrijfshulpverlening Ruud de Vos legt uit wat daarbij komt kijken.

NH Collection Barbizon Palace ligt tegenover station Amsterdam Centraal. Naast de aantrekkelijke locatie in de buurt van bezienswaardigheden zoals het Koninklijk Paleis op de Dam, vertelt ook het hotel zelf historische verhalen. Wat Ruud de Vos betreft, overtreft het dan ook alle andere hotels waar hij ooit werkte. “Ik werk al 34 jaar in de hotellerie, waarvan de laatste vijf in dit hotel. Na de lts begon ik bij een installatiebedrijf, waarna ik overstapte naar ruimtevaartorganisatie Estec in Noordwijk. Vervolgens kon ik mijn vleugels uitslaan naar NH Noordwijk Conference Centre Leeuwenhorst, waar ik doorgroeide tot Hoofd technische dienst. Inmiddels heb ik bij NH wel zo’n twaalf hotels van binnen en buiten leren kennen.”

Ruud de Vos in de historische omgeving van NH Collection Barbizon Palace.

Door zijn functie kwam De Vos ook in aanraking met bedrijfshulpverlening. “Je groeit er vanzelf in. Het ligt voor de hand dat we ons als technische dienst onder andere bezighouden met brandpreventie, veiligheid, de sprinklerinstallatie en de brandmeldcentrale. Verder ben ik opgeleid als Hoofd bedrijfshulpverlening en heb ik interne cursussen van NH gevolgd.”

Vijftig bhv’ers

Van de 125 medewerkers, waaronder uitzendkrachten en stagiairs, zijn er bijna vijftig opgeleid als bedrijfshulpverlener. “Als je hier in vaste dienst komt, word je gewoon bhv’er”, legt De Vos uit. “Je moet weten wat er in het hotel gebeurt en je moet kunnen handelen. Overdag zijn er sowieso veel bhv’ers en ook bij de receptie weten ze van aanpakken, want daar komen onze hotelgasten naartoe als er iets aan de hand is. In de nachtelijke uren zorgt een extern bedrijf voor de securityrondes.”

“Als je hier in vaste dienst komt, word je gewoon bhv’er”

Ruud de Vos

Nieuwe bhv’ers volgen eerst een theoretische cursus, waarvoor ze moeten slagen. Bovendien geeft De Vos alle nieuwe medewerkers een tabletop-training. “Op een plattegrond van het hotel bootsen we situaties na met Legopoppetjes en bespreken we wat de beste aanpak is. Dat leidt vanzelf weer tot allerlei vragen. Aansluitend leid ik ze rond door het hele hotel. Je bent wel een week of twee zoet voordat je hier je weg blindelings weet te vinden.”
Het oudste deel van NH Collection Barbizon Palace dateert van 1440: de Sint Olofskapel, die zelfs de oudste kapel is van Amsterdam. “Het hotel is een aaneenschakeling van monumentale en vaak bijzondere pandjes, zoals ook de kamer boven café In ’t Aepjen. Vandaar dat onze gasten kunnen kiezen uit verschillende kamers – bijvoorbeeld met een opstapje, een trappetje naar beneden of een houten steunbalk. Echt een Amsterdams hotel.”

Brandveiligheidsbeleid

Het brandveiligheidsbeleid is hoofdzakelijk centraal geregeld voor de hele keten van NH-hotels, al zorgt de hoge ouderdom van delen van het Amsterdamse hotel voor de nodige uitdagingen. “Denk aan houten constructies, waarvoor we extra melders hebben geplaatst. En ook de vele vluchtwegen vragen extra aandacht. Als je een vluchtdeur opent, wil je niet dat er een fiets voor staat. Onze collega’s van security zijn daar heel alert op.”
De Vos vervolgt: “Gaat ergens een rookmelder af, dan start de procedure. De liften zakken automatisch en alle deuren gaan dicht. Na een belletje op hun dect-telefoon verzamelt het bhv-team zich op het coördinatiecentrum. Daarvandaan gaan direct twee bhv’ers in een geel hesje en met een portofoon op onderzoek uit. Bij loos alarm resetten we de liften en deuren en noteren we het incident in het logboek.”

a

.

Overigens gaat een alarm niet direct naar de hulpdiensten, maar komt het in eerste instantie binnen bij de particuliere alarmcentrale van Siemens. Is er duidelijk iets ernstigs aan de hand, dan bellen de bhv’ers meteen 1-1-2. “Gelukkig hebben we maar een paar keer per jaar een issue”, vertelt De Vos. “In de meeste gevallen gaat het alarm af doordat een hotelgast de brandmelder probeert uit te schakelen of af te plakken, om te kunnen roken. Al krijgen we in dat geval geen brandalarm, maar een storing.”
Vroeger kwam een brandalarm vaker voor. “Dat kwam vooral door stoomwolken uit de douches. Maar daar zijn de melders nu op afgesteld. Ook maken we weleens mee dat een verjaardagstaart wordt binnengedragen en het ijsfonteintje onder de brandmelder terechtkomt. Of een hotelgast gebruikt de broodrooster voor kaas en worst, waardoor het apparaat gaat roken en er een lichte vlam volgt. Die onoplettendheidjes zijn tegelijk een goede oefening voor als er echt iets aan de hand is.”

Ontruimingsoefening

Vorig jaar werd een ontruimingsoefening met Lotusslachtoffers georganiseerd. “De ontruiming verliep goed”, vertelt De Vos. “Natuurlijk waren er verbeterpunten, maar daar oefen je juist voor. Denk aan een nalatigheid van mezelf: als aanspreekpunt was ik druk bezig om iedereen te vertellen dat ze hun hesjes moesten aantrekken en een portofoon pakken. Maar door de hectiek vergat ik zelf mijn hesje aan te trekken. Het lag nota bene voor m’n neus…”
Ook enkele hotelgasten draaiden met de oefening mee. “In een appartement van zes kamers hadden we een groep studenten die het geweldig vonden om mee te werken. We hadden ze geïnstrueerd dat er een brandoefening zou zijn, waarvoor we een kamer onder de rook zouden zetten en waarbij ook een slachtoffer betrokken was. Die jongens werkten netjes mee en toen ze werden opgevangen in de bar vonden ze dat natuurlijk helemaal fantastisch.”

Mandarijn

NH Collection Barbizon Palace trekt hotelgasten van over de hele wereld. “We ontvangen veel gasten uit de VS, Azië en het Midden-Oosten. Voor de meesten volstaat Engels als voertaal. Regelmatig ontvangen we ook gasten die Spaans of Italiaans spreken. We houden een overzicht bij van de talen die elke collega beheerst, zodat we iedereen te woord kunnen staan. We hebben zelfs een collega die Mandarijn spreekt. Dus als er communicatieproblemen zijn met een hotelgast uit China, dan roepen we die erbij.”

Uitleg over veiligheid

Hotelgasten vinden veiligheid tegenwoordig zo belangrijk, dat De Vos bij grote touroperators van tevoren wordt gevraagd om uit te leggen hoe de veiligheid in het hotel is geregeld. Om die op orde te houden, heeft hij eens per week technisch overleg met twee collega’s. Bovendien weet hij zich gesteund door adviseur Max van Holst Pellekaan. “Als we tegen zaken aanlopen waar we geen raad mee weten of bijvoorbeeld een vraag hebben over wetgeving, dan bellen we hem. Hij heeft op alle vragen over veiligheid een antwoord.”

“Het hotel is divers en telt veel verschillende pandjes. Bovendien krijg ik alles wat nodig is om de veiligheid van de medewerkers en onze gasten te garanderen. Dat bij elkaar maakt het heerlijk om hier te werken”, besluit De Vos.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in Veiligheid 77, tweede kwartaal 2019

the Kick-ass Multipurpose WordPress Theme

© 2024 Kicker. All Rights Reserved.