Als gevolg van het vertrek van opgeleide bedrijfshulpverleners is er op veel stations sprake van tekorten, waardoor de bhv-protocollen niet meer kloppen met de praktijk en er levensbedreigende situaties zouden kunnen ontstaan. Dat meldt vakbond FNV Spoor.
Op 24 november 2021, na de staking door het personeel van NS Service Stations, kwam de vakbond met de NS overeen dat de adviesaanvraag Procesleider Perron (PLP) – Coördinator Wal (CW) ingetrokken zou worden. Daarbij is overeengekomen dat alle PLP’ers terug naar eigen standplaats en weer terug in eigen functie, met alle oorspronkelijke taken, zouden worden geplaatst.
Opgeleide bhv
De PLP’ers zijn, als opgeleide bhv, een belangrijke schakel in de lokale bhv-organisatie. Zij zijn op ieder station de ontruimingsleiders en vullen onder andere de brandwachtfunctie in. Zij hebben het overzicht, weten bijvoorbeeld waar de gasafsluitingen zitten en zijn in noodsituaties de schakel met de veiligheidscentrale. Ook weten collega’s dat ze bij bepaalde noodsituaties de PLP’ers moeten betrekken.
Bhv-protocollen kloppen niet meer
Tijdens het indienen van de adviesaanvraag aan de ondernemingsraad om het aantal PLP’ers en CW’ers sterk terug te brengen, heeft de NS veel van deze medewerkers via een vrijwillige vertrekregeling laten vertrekken. Zoveel dat op veel stations er nu sprake van tekorten zijn. Om dat op te lossen is een onderdeel van de afspraken tussen bonden en de NS dat de NS weer PLP’ers zou gaan werven en binnen 3 maanden, vanaf 24 november 2021, de PLP’ers op de stations weer volledig in te plannen. Maar volgens de bond heeft de NS door eigen toedoen gaten in de diensten, waardoor de bhv-protocollen niet meer kloppen met de praktijk en er levensbedreigende situaties zouden kunnen ontstaan.
Risico voor personeel en reizigers
FNV Spoor vindt dit een onacceptabele situatie en heeft de NS daarover aangesproken en aangespoord snel te zorgen voor een gedegen bhv-organisatie. Zowel op papier als in de praktijk. Na enkele mailwisselingen reageerde de NS op 15 maart als volgt: “De praktijk sluit momenteel niet overal aan op hoe de bhv-organisatie op papier is vastgelegd. Dat is bekend en lossen we niet direct op, maar dat doen we in de komende periode zorgvuldig. Hierbij is QHSE intensief betrokken, zodat we weer komen tot een passende bhv-organisatie die ook zo in de praktijk wordt uitgevoerd. Dat vraagt echter nog wat tijd.”
FNV Spoor heeft de NS laten weten dat de door de NS erkende issues rondom de bhv-organisatie de vakbond grote zorgen baart.