Skip to content Skip to footer

Hoe KPN en Rabobank zorgen voor een veilige thuiswerkplek

Zeker sinds de coronapandemie is hybride werken bij veel bedrijven en organisaties ingeburgerd. Daarmee is ook de manier waarop zij de veiligheid en het welzijn waarborgen voor hun medewerkers veranderd. Peter Scheers (manager Security Operations bij KPN) en Ben Nagel (Safety & Security Riskmanager bij Rabobank) over hoe hun organisaties veiligheid in de hybride werkomgeving hebben geïntegreerd.

De mogelijkheden voor hybride werken zijn de afgelopen jaren over de gehele linie toegenomen, en grote corporate organisaties als KPN en Rabobank bieden hun medewerkers volop ruimte om dit flexibel in te vullen. Peter Scheers, die het veiligheidsbeleid binnen KPN coördineert, benadrukt dat medewerkers worden aangemoedigd om minimaal 40 procent van hun werktijd op kantoor door te brengen. “Maar: zeker sinds corona is thuiswerken voor veel medewerkers de norm geworden.”

Overal werken

Bij Rabobank, waar Ben Nagel verantwoordelijk is voor de fysieke veiligheid wereldwijd, is de situatie vergelijkbaar. “We hanteren het principe Rabo@Anywhere, wat betekent dat medewerkers op elke gewenste locatie kunnen werken: thuis, op kantoor of op een andere locatie naar keuze. Zolang de locatie maar past bij het type werk dat je doet en je duidelijke werkafspraken maakt met je team en leidinggevende.”

Ergonomisch thuiswerken

Het hybride werken brengt ook uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld als het gaat om ergonomie. Zowel KPN als Rabobank heeft initiatieven opgezet om het welzijn van thuiswerkende medewerkers te waarborgen. Zo ontwikkelde KPN een korte checklist voor medewerkers als het gaat om de inrichting van hun thuiswerkplek, vertelt Scheers. “Een checklist van vijf vragen helpt medewerkers om te beoordelen of hun werkplek ergonomisch veilig is. Ook introduceerden we begin 2021 – toen de pandemie ons massaal dwong om vanuit huis te werken – een ‘thuiswerkwinkel’ voor het inrichten van een ergonomische thuiswerkplek. Via deze portal konden en kunnen medewerkers onder andere bureaus, stoelen en andere benodigdheden aanvragen om hun thuiswerkplek optimaal in te richten.”

Ook Rabobank besteedt veel aandacht aan ergonomie, vertelt Nagel. “Medewerkers kunnen via ons voorzieningen aanvragen om hun thuiswerkplek optimaal in te richten, zoals in hoogte verstelbare bureaus en extra beeldschermen. En in 2025 introduceren we een bruikleenconstructie. Hierdoor kunnen medewerkers hun werkplek flexibel en naar eigen voorkeur inrichten, zonder vast te zitten aan complexe belastingregels.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

Veilig thuiswerken gaat uiteraard verder dan ergonomie alléén. Rabobank ziet fysieke veiligheid als een gedeelde verantwoordelijkheid, schetst Nagel. “We kunnen natuurlijk moeilijk elke thuiswerkplek inspecteren, maar we informeren onze medewerkers wel over de risico’s van bijvoorbeeld brand en het belang van rookmelders. Medewerkers worden geïnstrueerd om zelf te zorgen voor de brandveiligheid in hun werkomgeving en moeten zich bewust zijn van vluchtwegen en hun veiligheid in geval van nood.”

Onwelwordingen

Naast brandbestrijding zijn ook onwelwordingen een belangrijk aandachtspunt voor de bedrijfshulpverlening op kantoor. Voor thuiswerkers werkt KPN hiervoor met een apart protocol, vertelt Scheers. “Als iemand tijdens een online vergadering onwel wordt, is het cruciaal dat collega’s weten hoe ze moeten handelen. Ons protocol biedt hiervoor duidelijke richtlijnen. Mocht een collega onwel worden, dan hebben we een waarschuwingssysteem dat ons in staat stelt om snel de hulpdiensten in te schakelen. De meeste woonadressen van medewerkers – die op vrijwillige basis worden doorgegeven – zijn bij ons bekend, waardoor we in de meeste gevallen snel en adequaat kunnen reageren.”

Rabobank zette een soortgelijk protocol op, waarbij het interne alarmnummer altijd binnen handbereik is, vertelt Nagel. “Medewerkers die getuige zijn van een onwelwording of een andere noodsituatie met een collega, kunnen via ons eigen alarmnummer onmiddellijk onze afdeling beveiliging informeren die de hulpdiensten inschakelt. In de praktijk heeft het protocol al meerdere keren bewezen effectief te werken toen we daadwerkelijk de hulpdiensten hebben moeten inschakelen voor medewerkers die thuis onwel werden. Dat liep gelukkig goed af uiteindelijk.”

Bhv-bezetting op peil houden

Nu er steeds vaker remote wordt gewerkt, passen organisaties als KPN en Rabobank hun bhv-bezetting op kantoor daarop aan. Rabobank richt de bhv-bezetting per locatie flexibel in op basis van het aantal aanwezige medewerkers en de complexiteit van een kantoor, vertelt Nagel. “Sowieso is het lang niet altijd meer nodig om volledig bemande bhv-teams op kantoor te hebben. Als er slechts enkele medewerkers aanwezig zijn op een locatie, zijn basisinstructies in een verplichte e-learning en een centraal alarmnummer vaak voldoende. Voor de grotere kantoren zijn in aanvulling daarop onze beveiligers standaard getraind in bhv-taken, zodat er altijd gekwalificeerd personeel beschikbaar is om snel te handelen bij een calamiteit.”

Bij een ontruiming is een gebrek aan handjes vaak de grootste uitdaging, vervolgt Nagel. “Daarom hanteren we een systeem waarbij gewone medewerkers tijdens een ontruiming gele hesjes kunnen aantrekken om hun eigen verdieping te controleren en vervolgens te rapporteren aan de bhv’ers – in oranje hesjes – bij de nooduitgang. Deze aanpak zorgt ervoor dat de ontruiming ook met minder bhv’ers efficiënt kan verlopen.”

Net als bij Rabobank wordt de bhv-bezetting binnen KPN dynamisch bijgehouden, vertelt Scheers. “We maken gebruik van een dashboard waarmee we realtime kunnen zien hoeveel mensen er per locatie aanwezig zijn en wie van hen bhv’er is. Daarnaast hebben we een Safeguard-app waarmee bhv’ers snel kunnen worden opgeroepen in geval van een calamiteit.”

Zorgplicht

Zowel Scheers als Nagel benadrukt het cruciale belang van een veilige thuiswerkplek in een hybride werklandschap. Scheers: “Het bieden van de juiste middelen en protocollen is essentieel om ervoor te zorgen dat medewerkers te allen tijde veilig zijn. Oók als ze thuiswerken.”

Een veilige thuiswerkplek valt gewoon onder je zorgplicht als werkgever, benadrukt Nagel. “Een veilige thuiswerkplek gaat verder dan ergonomie alléén. Het is een combinatie van bewustwording, heldere richtlijnen en een gedeelde verantwoordelijkheid tussen werkgever en werknemer. Alleen zo kunnen we hybride werken écht duurzaam maken.”

the Kick-ass Multipurpose WordPress Theme

© 2025 Kicker. All Rights Reserved.